Účelová podpora
Podpora sebeobrany žáků na středních školách
V letošním roce vyhlásil Zlínský kraj projekt účelové podpory, který sloužil středním školám na území kraje k realizaci programů týkajících se tématu sebeobrany. Hlavním cílem této podpory bylo zvýšení aktivní a pasivní schopnosti sebeobrany. Sekundárním cílem tohoto projektu bylo také zvýšení zájmu o aktivní přístup k pohybu, zdravý způsob života a vhodné trávení volného času
Negativní vnímání sebeobrany: mýty a realita
Sebeobrana bývá širokou veřejností často vnímána jako něco, co je potřebné pouze v extrémních situacích, nebo se pojí s agresivitou a konfliktními situacemi. Negativní vnímání sebeobrany je důsledkem různých kulturních, etických, právních a psychologických faktorů. Změna tohoto postoje může přijít nejen skrze osvětu a širší chápání toho, co vše sebeobrana zahrnuje, ale také skrze důraz na neagresivní techniky a prevenci konfliktů. Sebeobrana, pokud je správně chápána a vyučována, může být účinným nástrojem pro ochranu jednotlivců bez podpory násilného jednání.
Konflikt
Konflikt je přirozenou součástí sociální interakce. Vzniká, když se střetnou odlišné zájmy, názory, hodnoty nebo potřeby jednotlivců či skupin. Konflikty jsou nedílnou součástí sociální dynamiky a nejsou nutně negativní – mohou být zdrojem změny, inovace a růstu. Například konflikty v rámci organizací mohou odhalit skryté problémy a vést k pozitivním změnám v řízení a kultuře pracoviště. Konflikty mohou mít různé formy a intenzitu:
- Intrapersonální konflikty: Konflikty v rámci jednotlivce, kdy se člověk potýká s vnitřními rozpory či dilematy. Například člověk může být rozpolcen mezi pracovním a osobním životem.
- Interpersonální konflikty: Konflikty mezi dvěma nebo více lidmi, často vyvolané rozdílnými názory, hodnotami nebo nedorozuměními. Jsou běžné v každodenním životě a mohou být řešeny různými způsoby – od diskuse po mediaci.
- Skupinové konflikty: Konflikty mezi různými skupinami, například mezi týmy v rámci organizace nebo mezi různými komunitami. Skupinové konflikty mohou být složitější a vyžadují širší strategii řešení.
Konflikt je nedílnou součástí sociální interakce, která může být zdrojem jak problémů, tak pozitivních změn. Klíčem k zvládání konfliktů je efektivní komunikace, empatie a správný výběr strategií řešení, což vede ke zdravějším vztahům a k větší sociální stabilitě.
Jak jsme si již výše uvedli, slovo sebeobrana bývá v současné době, ne zcela správně, vnímáno pouze jako soubor sebeobranných technik krytů, úderů, kopů či jiných pohybových dovedností. Na základě našich dlouholetých zkušeností můžeme definovat sebeobranu jako multidisciplinární obor, který má opravdu široké teoretické pozadí. Sebeobrana není pouze o fyzických technikách, ale zahrnuje i aspekty psychologie, práva, komunikace, sociálních věd, zdraví a etiky. Díky propojení těchto disciplín může být sebeobrana účinným nástrojem pro zvládání konfliktů, prevenci ohrožení a posilování osobní bezpečnosti. Právě proto jsme náš preventivní program pojmenovali jako „Prevence konfliktních situací“.
Prevence konfliktních situací
V rámci našeho preventivního programu jsme předávali znalosti a dovednosti v oblasti vyhodnocování hrozeb, deeskalačních technik, legislativní stránky a v neposlední řadě vedly naše kurzy k zamyšlení nad odpovědností za své vlastní chování a jednání. I z tohoto důvodu byly workshopy vedeny ve formátu teoretického a praktického bloku výuky, kde se studenti přednostně dozvěděli alternativy řešení konfliktních situací a postupy k jejich včasné identifikaci a následnému situačnímu přístupu.
Prevence konfliktů z hlediska sebeobrany je více než jen fyzická obrana – zahrnuje schopnost číst situace, efektivně komunikovat, udržovat si bezpečnou vzdálenost, jednat s klidem a jistotou. Tím, že se zaměříme na prevenci a minimalizaci rizika, můžeme předcházet nebezpečným situacím a chránit sebe i ostatní. Sebeobrana se tak stává komplexním přístupem, kde fyzická reakce přichází až jako poslední možnost poté, co veškeré preventivní metody selhaly.
Emocionální podpora studentů
V dospívající populaci obecně vnímáme zvýšený trend výskytu úzkostí, depresí, sebepoškozování, poruch příjmu potravy či problémů s identitou. Vzhledem k tomu, že naším preventivním programem prošlo více než tisíc studentů, můžeme tento fenomén reálně pozorovat. Na základě naší zkušenosti můžeme uvést, že se takový jedinec nachází v každé třídě. Jako sekundární, ale o to důležitější efekt tohoto projektu můžeme uvést to, že se na nás tito jednotlivci obrátili. Projevené důvěry si velmi vážíme a tyto studenty jsme citlivě přesměrovali na odbornou pomoc, samozřejmě za pomoci zúčastněných pedagogů.
Konflikty jsou staré jako lidstvo samo. Pokud člověk bude žít ve společnosti, což je jeho přirozeností, vždy bude nucen řešit střety zájmů, které nemusí být pouze interpersonálního charakteru. Jejich řešení však má své zákonitosti a postupy, a jejich poznání vede ke zkvalitnění mezilidských interakcí, tím i ke zvýšení bezpečnosti ve společnosti. Jedinec si musí uvědomit, že násilí je vždy až poslední formou obrany, na kterou má právo pouze v případě selhání předchozích postupů a splnění určitých legislativních podmínek. V opačném případě je násilí pouze a jenom násilí, které by v moderní a zdravé společnosti nemělo mít místo.
Přestože je sebeobrana stále často vnímána jako extrémní opatření, její skutečný přínos spočívá v prevenci, zajištění osobního komfortu a bezpečí, a to ve všech aspektech našeho života. Poskytuje nám nástroje, jak se v krizových situacích cítit jistěji a jak se vyhnout konfliktu ještě dříve, než eskaluje. Proto nezapomeňte, že na každém rozhodnutí záleží.
Evaluace průběhu preventivního programu pedagogy:
Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Zlín
Mgr. Darina Frömelová
„Kurz sebeobrany splnil všechny předpokládané podmínky. Instruktoři přistupovali k výuce profesionálně, lekce byly dobře strukturované, zaměřené na teoretické i praktické dovednosti, které žáci mohou použít v reálných situacích.
Absolvováním kurzu si žáci osvojili komunikační dovednosti, naučili se vyhodnocovat rizikové situace a jednat podle naučených postupů. Projekt byl přínosný jak pro žáky, tak pro učitele. Žákům poskytl nejen nové dovednosti, ale také zvýšil jejich sebevědomí, bezpečnost a v neposlední řadě přispěl ke zlepšení jejich pohybových dovedností.
Doporučila bych pokračování projektu, protože dovednosti v oblasti sebeobrany vyžadují pravidelný trénink a praxi. Další lekce by pomohly žákům lépe se připravit na reálné situace.“
Gymnázium Uherské Hradiště
Mgr. Richard Horký
„Projekt účelové podpory sebeobrany na Gymnáziu Uherské Hradiště výrazně obohatil studenty a pedagogy o praktické i teoretické znalosti, jak řešit konfliktní situace efektivně a bez agrese. Díky tomuto programu se zvýšila jejich sebedůvěra a schopnost chránit sebe i své okolí, což přispívá k bezpečnější školní atmosféře. Projekt také podpořil zdravý životní styl a zájem o aktivní přístup k pohybu, což jsou hodnoty, které škola dlouhodobě prosazuje.“
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město
Ing. Růžena Borková
„Naše škola se letos rozhodla zařadit do programu výchovně-vzdělávacích aktivit také kurzy sebeobrany pro žáky, což byl krok, který považujeme za velice přínosný. Společnost, která tyto kurzy realizovala, odvedla profesionální práci a významně přispěla k rozvoji našich žáků.
Kurz sebeobrany byl velmi dobře strukturovaný a přizpůsobený věkovým a vývojovým potřebám jednotlivých tříd. Lektoři se věnovali nejen základním prvkům sebeobrany, ale také praktickým situacím, které mohou žáci v běžném životě potkat. Tento přístup žákům umožnil lépe porozumět zásadám bezpečného chování a naučit se, jak správně reagovat v obtížných situacích.
Lektorům společnosti se podařilo vytvořit bezpečné a podporující prostředí, ve kterém se žáci mohli otevřeně ptát a diskutovat. Jejich přístup byl profesionální, přátelský a velmi trpělivý, což přispělo k tomu, že se žáci cítili motivovaní a zaujatí. Společnost rovněž dbala na pravidelnou zpětnou vazbu od žáků i pedagogů, což prokazovalo jejich ochotu přizpůsobit kurz na základě konkrétních potřeb školy.
Celkově hodnotíme spolupráci se společností velmi pozitivně. Věříme, že kurzy sebeobrany se stanou trvalou součástí našeho vzdělávacího programu, neboť u žáků přispěly ke zvýšení povědomí o bezpečnosti a odpovědnosti.“
Střední průmyslová škola Zlín
Ing. Eva Ivanišová
„Program „Prevence konfliktních situací“, který se konal na SPŠ Zlín ve spolupráci se společností TEPP Company, s. r. o., mohu jen doporučit.
Na teoretickou část navazoval blok praktický, což umožnilo účastníkům osvojit si klíčové informace a také si je vyzkoušet v reálných situacích. Obojí bylo poutavé a zábavné, a díky vtipným interakcím se atmosféra stala příjemnou a uvolněnou. Účastníci se aktivně zapojovali, což vypovídá o jejich velkém zájmu o téma.
Profesionální přístup lektorů dodal celému programu na váze a pomohl prohloubit porozumění konfliktům a jejich prevenci. Žáci si po kurzu odnášeli nejen nové znalosti, ale i praktické dovednosti pro každodenní život.
Takovéto iniciativy by měly pokračovat, protože přinášejí cenné poznatky a dovednosti, které mohou výrazně přispět ke zlepšení mezilidských vztahů. Děkujeme TEPP Company, s.r.o. za tuto skvělou příležitost a těšíme se na další spolupráci!“
SŠNO Bystřice pod Hostýnem
Mgr. Josef Trefílek
„Stejně jako v minulém školním roce, tak i v letošním roce se naše škola rozhodla využít účelových prostředků Zlínského kraje pro kurz sebeobrany. V letošním školním roce jsme se rozhodli využít služeb společnosti Tepp company s.r.o.
Kurz byl veden zkušenými a velmi příjemnými instruktory společnosti. Projekt sebeobrany jsme po dohodě rozdělili do dvou fází. V první fázi se lektoři zaměřili na teoretickou přípravu. Ve druhé fázi se pak věnovali praktickým a dovednostní ukázkám. Studenti se naučili jednoduché údery, únikové techniky a strategie. Dále se seznámili s okolnostmi a možnostmi, jak se vypořádat s útočníkem v různých situacích. Instruktoři vysvětlili studentům základní pravidla bezpečnosti a chování v kritických situacích. Dále jim názorně předvedli, jak svým chováním minimalizovat riziko útoku.
Věříme, že tento kurz byl pro žáky užitečný a že si nově nabyté znalosti budou pamatovat i v budoucnu.“
Obchodní akademie, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Uherské Hradiště
Mgr. Marek Machalík
„Kurzy sebeobrany proběhly na Obchodní akademii v Uherském Hradišti v několika fázích v letech 2023 a 2024 díky dotačnímu programu našeho zřizovatele Zlínského kraje. Nejdříve dostali žáci teoretické základy první pomoci s ukázkami různých pomůcek a psychologie obrany. Následně si v rámci rozšířených hodin tělesné výchovy pod vedením zkušených lektorů vyzkoušeli v praxi nejběžnější techniky sebeobrany. Intenzivního kurzu se zúčastnili všichni žáci střední školy oborů obchodní akademie a informační technologie. Jak dívky, tak i chlapci velmi ocenili profesionální přístup všech zapojených a nově získané schopnosti, které v případě nutnosti budou schopni využít. Nové poznatky získali i učitelé tělesné výchovy a budou tak schopni přenášet zkušenosti do dalších ročníků. Jako vedení školy velmi vítáme odborný a pozitivní přístup zástupců společnosti Tepp Company, spolupráce byla na velmi vysoké úrovni a těšíme se na případné další pokračování vzdělávání v této problematice i pro nové žáky.“,
Mgr. Václav Hrabec, MBA